Онлайн животът провокация на агресия в реалността


Посочили сме следните примери описващи кибертормоза:

Две ученички от 10 клас в престижно училище предприемат кибератака към 29 други момичета от същото училище. Обвинението е свързано с материал, който са  публикували на сайта на социалната мрежа My Space, съдържащ лична и клеветническа/опозоряваща информация за техни съученички. Публикацията съдържа информация за сексуалните наклонности и връзки на другите, за злоупотреба с алкохол и психотропни вещества. Едно от потърпевшите момичета дори се оплаква, че заради клеветите в My Space със забележки и неприлични предложения са започнали да се обръщат и напълно непознати момчета и мъже, включително на публични места. Ето цензурирани примери на някои от злонамерените публикации:
„Всички я мислеха за добро момиче. Всъщност тя е кучка и е изключително зла към някои хора.”
„Х предлага сексуални услуги на момчета от училището.”
"Всички казват, че я мразят и че е наистина дразнеща.”
„Най-голямата зубрачка в 9 клас. Всички открито я мразят.”
В повече от 2,500 думи публикацията представя поведението и отношенията на 31 момичета, включително двете авторки.
Престояла е на MySpace поне няколко седмици.
Едната от двете авторки открито се хвали, че е направила живота на своя съученичка ад като е успяла да убеди всички да я намразят.
В коментарите към едно от момичетата, двете агресорки дори я обвиняват в предлагане на сексуални услуги на няколко момчета в един и същи ден.
Самата публикация е отстранена няколко седмици след качването й в My Space, но ефектите върху пострадалите момичета се усещат доста по-дълго време.

Повече информация по случая можете да откриете на http://iamnotscared.pixel-online.org/.

Друг пример за отражението на словесната агресия и интернет насилието в реалния свят е случаят с американската ученичка Аманда Тод – посегнала на живота си, защото е била обиждана, заплашвана и коментирана във фейсбук. Тук проявената агресия към нея не е била физическа, а социална, вербална, но е действала пагубно за крехката психика на подрастващото момиче. Фактът, че интернет се е превърнал в нещо като глобална медия говори, че той е най-мощният генератор на информация, но и на клевети.  Обижданото момиче се премества в друг град и ново училище, но лошата й слава, плъзнала във всички сайтове, я следва неизменно. Накрая девойката, провокирана от чуждата социална агресия, проявява автоагресия, за да се избави от мъченията и се самоубива.
 
Друг важен и значим аспект от настоящият доклад са игрите с насилие и убийства. Създателите на игри започват все повече да залагат на голяма доза насилие в своите продукти, тъй като забелязват че те се продават по - добре, от тези в които няма насилие, кръв и убийства. В началото на подобни игри се поставя надпис с предупреждение, че играта не е подходяща за деца под определена възраст, като по този начин те се застраховат, че ако в последствие има случаи на насилие или убийство в реалния живот те не носят отговорност. Което според мен по никакъв начин не спира дори и най – малките /на възраст между 4 – 8 години/ да играят на тези игри и дори ги прави по търсени сред тях, тъй като са предназначени за „големи“, към които те се стремят така или иначе и им подражават.

За първи път, по-сериозно, насилието е застъпено в играта от 1992 година – „Wolfenstein 3d”, където главният герой, американец, с полски произход, Уилиям Блазковиц, е принуден да убие много нацисти, за да избяга от немска крепост. Една година след това се появява и „Doom”, разработена отново от „Atari”. В „Doom“ играещият трябва да спаси човечеството като избива всевъзможни демони, озовали се на земята преминавайки през портал от Ада. В следващите години се появяват и игри като “Quake”, “Mortal Kombat”, “Street fighter” , “GTA” , “Counter-Strike” , “Manhunt” и много други, в които тази тематика се доразвива още по-сериозно и детайлно. Пример за влиянието на по-горе цитираната игра „Doom“ в реалния живот е случаят  от 20 април, 1999 г. в Джеферсън Каунти, Колорадо – САЩ, в училището „Колумбин”. Учениците Ерик Харис и Диан Клеболд  застрелват 12 други ученици и един учител, като същевременно раняват 24 други човека, като накрая се самоубиват. Разпространеното мнение не експерти е, че учениците са били повлияни от играта „Doom” и са имитирали действията в нея. Има и много други подобни случаи, при които компютърните игри и насилието в тях са сочени като причина за подобни масови убийства.

Няма коментари:

Публикуване на коментар